آمَد و شُد

آمَد و شُد

علاقه‌مند به علوم اجتماعی، هنرهای تجسمی، فلسفه و ادبیات.
ساکن تهران و سرگردان در سایر سرزمین‌ها.
در تلاش برای دیدن و شنیدن هرچه بیشتر.

خاکِ وطن

شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۳:۲۴ ق.ظ

پس از مدت‌ها امشب دوستی رو در کافه‌ای نزدیک محل زندگیش دیدم. دیداری که باعث شد پَرت شم به سال ۹۶ و حال و هوای اون روزا. کم‌حرف‌تر از قبل شده بود و خودش هم به این مسئله اذعان داشت‌. وسط صحبتا چند بار بهم تعارف کرد که از نوشیدنیش بخورم. بهش گفتم مرسی نمی‌خورم، ولی چقدر حمایتگر شدی! گفت مگه قبلاً نبودم؟ همیشه همینطور بودم.

قبلاً هم بود، همیشه همینطور بود. راست می‌گفت، همون سال ۹۶ هم حمایتگر بود. تنها چیزی که تغییر کرده اینه که من الآن نسبت به عواطف انسانی حساس‌تر و تیز‌بین‌تر شدم.

بعد از یک ساعت دوستش تماس گرفت و دعوتش کرد که به جمعمون اضافه بشه. این اخلاقش رو هم هنوز داشت که جمع دو نفرمون رو به جمع سه یا چهار نفره تبدیل کنه. 

آشنایی مطبوعی بود و ارتباط کلامی خیلی خوبی شکل گرفت‌، خیلی راحت و روان. 

محور گفت‌وگو‌ها طبق روال همه‌ی دورهمی‌ها و دیدارها، اوضاع مملکت بود.

بحث رسید به مکان مرگ. دوست جدید گفت برای من اهمیتی نداره که کجا بمیرم، فقط این برام مهمه که شاهد مرگ فلان شخص باشم و زودتر از اون نمی‌رم.

از این جهت عقلانی فکر می‌کرد که مکان مرگش براش هیچ اهمیتی نداشت. چرا که پدیده‌ی مرگ اساساً گریز از زندان زمان و مکان و بی‌معنا کردن این دو مفهومه.

من گفتم اگر تو ایران از دنیا رفتم که هیچ، ولی اگر به هر دلیل خارج از کشور بودم راضی نیستم که من رو جایی غیر از ایران به خاک بسپارن‌. هرطور شده باید منو برگردونن. 

می‌دونم که وصیت احساسی و لوسیه... شاید هم از نظر برخی یک جور ملی‌گرایی احمقانه و شعاری. اما مگر نَفسِ ملی‌گرایی چیزی جز همین دوست داشتن بی‌منطق و بی‌چشمداشت و مجموعه احساسات شدید نسبت به یک مرز سیاسی مشخص نیست؟

حدیث ملاحسینی 

 

موافقین ۳ مخالفین ۱ ۰۲/۰۲/۱۶
حدیث ملاحسینی

روزمره

وطن

نظرات  (۶)

منم دوس دارم اول مرگ فلان کس رو ببینم 🙂

پاسخ:
:)

این دغدغه‌ها که کجا بمیریم، کجا خاک بشیم، وصیتمون عملی بشه یا نه... بنظرم تربیتیه و ناشی ازین باور که بعد مردن هم آگاهی داریم.

احتمالش زیاده که این تصور کلا غلط باشه و بعد مردن هیچ مدلی از آگاهی باقی نمونه. فلذا برام مهم نیست کجا بمیرم، قبرم کجا باشه، اموالم چی می‌شه. در واقع آرزومندم که با مردن، آگاهیم نابود بشه. عین قبل تولد!

پاسخ:
کمی ترسناکه تصور از بین رفتن کامل آگاهی.

درسته

یه خواسته بعد مرگم همیشه این بوده که گریه نکنید. متنفرم از گریه الکی. گریه خودخواهی بیشتر تا گریه برای خود شخص

پاسخ:
گریه اگر واقعی باشه بخاطر علاقه‌ی شدیده که دست خود آدم نیست.

منم البته ذهنم یه خواسته ی هیجانی و لوس داره در مورد مکان و زمان مرگ: من هم مثل احتمالا اکثر آدما دوست دارم مرگم قهرمانانه باشه. مثلا جونمو فدای یه نفر یا یه چیز با ارزش بکنم موقع مرگ. همیشه از بچگی تو رویاهام درحال نجات یه نفر دیگه مرگ خودم رو دیدم :))) یا مثلا قلب و کلیه هامو اهدا کنم به یه نفر دیگه. میگم البته این قضیه احتمالا رویای مشترک همه آدماست. 

پاسخ:
میل به جاودانگی شاید ریشه‌ی این احساسه‌. که حتی بعد از مرگ حرف آدم همیشه باشه و طبیعتا با یه حرکت قهرمانانه این اتفاق رخ می‌ده.

با سوالی که آخر متن مطرح کردین موافقم و بله ملیگرایی به نظر منم همینه.

و البته دو سالی هست سعی دارم ذهن اطرافیانم رو از هرگونه تعصب پاک کنم. تعصب رو نژاد، ملیت، دین، تیم فوتبال، ناموس و ...

تک تک این تعصبها هرجا عقل رو برده زیر سوال، مخرب بوده و اتفاقای وحشتناکی به تبعش افتاده. 

 

در مورد مکان دفن، اول باید ببینم کی قراره بیاد سر مزارم. بعد وصیت میکنم جایی دفنم کنن که اون فرد خاص راحت باشه و معذب نشه. مثلا الان تنها وارثم پدر و خواهرم هستن و ترجیح میدم در مزار مادرم دفنم کنن تا خواهرم ۴۰ سال بعد راحت با یه مزار خاک هر دومون رو سر بزنه و اذیت نشه. ولی خوب بستگی داره موقع مرگم خواهرم اگه باهام قهر باشه، برعکس شاید دوست نداشته باشه اجباری هر بار سر خاک مادرش بره سر خاک منم بیاد. پس در اونصورت وصیت میکنم یه قطعه ی دور بهشت زهرا خاکم کنن.

پاسخ:
تعصب که به هیچ عنوان خوب نیست‌. اما به نظر من آزاداندیش‌ترین آدما هم درجه‌ای از تعصب رو نسبت به یه چیزی در درون خودشون دارن.
پس از مرگ امیدوارم دور و برمون یه مشت آدم بی‌ربط نباشه که وصیتمون به هیچ جاشون نباشه :)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی