آمَد و شُد

آمَد و شُد

علاقه‌مند به علوم اجتماعی، هنرهای تجسمی، فلسفه و ادبیات.
ساکن تهران و سرگردان در سایر سرزمین‌ها.
در تلاش برای دیدن و شنیدن هرچه بیشتر.

خوابِ مدرسه

سه شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۱، ۰۳:۳۳ ق.ظ

هیچوقت مدرسه رو دوست نداشتم... هیچوقت. فقط از دوم دبیرستان به بعد که انتخاب رشته کردم و وارد رشته مورد علاقه‌م شدم بهش عادت کردم و هر از گاهی روز‌ها و لحظات خوبی رو تجربه می‌کردم. اما در کل همچنان مدرسه برام مطبوع نبود و هرگز آرزو نکردم که به دوران دانش‌آموزیم برگردم؛ هرچند که آزار و اذیتی در میون نبود و این من بودم که ساختار و سیستم مدرسه رو نمی‌پسندیدم. در مواقع امتحان استرس و تشویشم دو چندان بود... استرس و تشویشی که تا به امروز همراه منه و در خواب و رویا مدام خودشو به رخ من می‌کشه. 

من خواب مدرسه و امتحان رو خیلی خیلی زیاد می‌بینم و به قدری این مسئله من رو پریشون و ناراحت می‌کنه که گاهی توی خواب به خودم نهیب می‌زنم که حرص نخور، اینا همش خیاله، چشماتو باز کن، باز کن چشماتو... به محض این که بیدار شی می‌بینی که همش الکی بوده و تو الان دیگه بچه مدرسه‌ای نیستی. گاهی که چشم باز می‌کنم هنوز گیجم و تمام مقاطع تحصیلیم رو از اول دبستان تا آخر کارشناسی ارشد مرور می‌کنم تا ببینم الان کجا و در چه مقطعی هستم. لحظاتی طول می‌کشه تا یادم بیاد تمامی این مراحل رو پشت سر گذاشتم و هیچ امتحان خاصی هم پیشِ رو ندارم خوشبختانه. 

خوابی که می‌بینم، بیشتر به این شکله که یه درسی رو در طول سال اصلا سر کلاسش نرفتم یا این که تک و توک جلساتی رو حاضر بودم و حالا که آخر ساله و امتحانات نهایی داره شروع می‌شه، باید امتحان این درس رو که هیچی هم ازش نمی‌دونم و بلد نیستم بدم. 

گاهی هم داستان اینطوریه که من سال آخر هستم و قراره دیپلم بگیرم، همه‌ی درسا رو پاس کردم و قبول شدم و تنها مانعم برای گرفتن مدرکم یه درسیه که اصلا نمی‌دونستم گذروندنش الزامی بوده و باز هم مثل سناریوی قبلی، هیچی ازش بلد نیستم و مثل مرغ سر کنده دارم توی مدرسه دور خودم می‌چرخم.

حالت سومی هم هست و اونم اینه که من توی خواب می‌دونم که دیگه دانش‌آموز نیستم، اما مجبورم که یه درسی از دوران دبیرستانم رو به دلایل نامعلومی امتحان بدم و من مدام از خودم می‌پرسم که چرا؟ آخه چرا؟ من که این درس رو سال‌ها پیش پاس کردم، داستان چیه؟ من که بعد این همه سال چیزی از اون درس یادم نیست که بخوام امتحان بدم.

اضطراب این خوابا به طرز فجیعی برام واقعی و ملموسه و جالبه بگم که پدرم و عَموم هم دقیقا همین خواب رو خیلی زیاد می‌بینن. گویا خواب‌ها و رویاها هم می‌تونن به ارث برسن و این در نوع خودش جذابه. 

حدیث ملاحسینی

 

 

 

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۲۰
حدیث ملاحسینی

استرس

تحصیل

خواب

رویا

مدرسه

نظرات  (۲)

من بار ها و بارها مشابه این خوابو دیدم با اینکه سالها از دوران دانشجویی گذشته و میدیدم که یک و چند تا درس را پاس نکردم و داره فوجه دوران تحصیلم تمام میش برای ما پسرا اینجوری بود چون دوره معافیت سربازی تمام میشد، به هر حال میدیدم که من دارم میرم به اداره آموزش دانشگاه و تمنا میکنم که بزارن من اینو پاسش کنم تا فارق التحصیل بشم‌. این قدر تکرار شد که یک بار برای تراپیستی که میرفتم مطرح کردم، و اون دیدِ یونگی داشت و با اطمینان میگفت که این خواب مشترکِ سمبولیکِ و مدرسه و دانشگاه در خواب به معنی درس گرفتن در زندگیه یعنی میگفت که ضمیر داره میگه تو یه درس خاصی که تو زندگیت باید بگیری را نمیگیری و داره زمانش دیر میشه و جا میمونی و اینکه اون درس چیه سمبلش در خواب هر شخص هست. راستش اینو که شنیدم دچار آها اکسپرینس شدم! به نظرم خودش بود وزد تو خال، این که اون موضوع چی بودو دلم نمیخواد بگم که البته برای کسی هم مهم نیست چون ضمیر متنه و اونم چالشِ من میتونه باشه.

پاسخ:
ممنون بابت به اشتراک گذاشتن تجربه‌ت.
چیزی که من رو اذیت می‌کنه توی خواب اینه که من آخرش نمی‌فهمم بلاخره اون درس رو پاس می‌کنم یا نه! این حالت ابهام و بلاتکلیفی و دوندگی اذیت کننده‌س.
۲۱ دی ۰۱ ، ۰۱:۴۲ نیلوفر توکلی

متاسفم برای ناراحتی و جنگ اعصابی که کشیدی و هنوز هم ادامه داره کاملا درکت میکنم

یادمه خواهر بزرگم سالی که کنکور داشت در ظاهر اروم بود اما اگه بهش توجه میکردی میفهمیدی چه دردی تحمل میکنه کل بدتش پر شده بود از جوش های اظطراب، شب ها نمیخوابید و همش از استرس ناخون میجوید

هنوز گاهی که از اون سال صحبت میکنیم از اظطرابی میگه که هنوز ولش نکرده

متاسفانه این مشکلات ریشه در مدرسه و رفتار معلم ها داره که باید اصلاح بشه

امیدوارم این تلخی ها از ذهنت پر بکشن🌿

پاسخ:
کاملا درست می‌گی و این نگرانی‌ها کم و بیش در زندگی هممون هست. 
مرسی از تو دوست خوبم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی