آمَد و شُد

آمَد و شُد

علاقه‌مند به علوم اجتماعی، هنرهای تجسمی، فلسفه و ادبیات.
ساکن تهران و سرگردان در سایر سرزمین‌ها.
در تلاش برای دیدن و شنیدن هرچه بیشتر.

پدیده‌ی فالگیری

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹ ق.ظ

تابحال وسوسه شدید که به فالگیر مراجعه کنید؟‌ از سر تفریح و کنجکاوی به سمتش رفتین یا برای حل یه مسئله و گره؟ 

اگر تجربه‌ی مراجعه به فالگیر رو داشتید از اون به عنوان چطور تجربه‌ای یاد می‌کنید؟ 

سال ۱۳۹۸ از پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشدم تحت عنوان «بررسی تجربه زیسته زنان تهرانی از پدیده‌ی فالگیری» دفاع کردم و دهم آ‌ذر ماه ۱۴۰۱ در انجمن جامعه‌شناسی ایران مجدداً ارائه‌ش دادم.

گزارش نشست رو اینجا، در وبسایت انجمن، می‌‌تونید بخونید و نظرات و دیدگاه‌هاتون رو همینجا برام بنویسید.

سپاس 

پ.ن: این پُست و به طور کلی پژوهشی که انجام دادم به هیچ وجه برای تبلیغ و ترویج فالگیری نیست. بلکه این پدیده رو از منظر اجتماعی و فرهنگی بررسی کردم.

حدیث ملاحسینی

نظرات  (۵)

تحقیق جالبی بود. دست مریزاد... می‌تونم بپرسم از نظریات کدوم پدیدارشناس استفاده کردید؟

پاسخ:
ممنون از توجهت. 
من براساس پدیدارشناسی تفسیری پیش رفتم. هوسرل و هایدگر رو کمی خوندم (تفسیری بیشتر به هایدگر نزدیکه). در کل روی بخش نظری چندان تمرکز نداشتم و بیشتر شالوده‌ی کارم کار میدانیم و مصاحبه‌ها بود.

تجربه موقتا آرامش بخش که در طولانی مدت میبینی امید واهی دادن

پاسخ:
توصیف خوبی کردی.

موضوع خیلی جالبی بود. من خودمم فکر می‌کنم وقتی عدم‌قطعیت تو زندکیم هست همینجورس فال می‌گیرم و بهش اعتقادی هم ندارم، و یادم هم نمی‌مونه فال چی بود، ولی انگار یه میلی برای فرار از عدم‌قطعیته و فال یه تسکین موقتی میده. مخصوصاً که بیشتر فال‌ها مثبتن و بهت میگن مشکلاتت حل قراره بشه. البته فالگیری نه، همین فال حافظ و چیزهای اینترنتی. 

پاسخ:
مرسی بابت نوشتن تجربه‌ت. 
درسته، هممون در مواقعی با عدم قطعیت و یه سری مجهولات تو زندگیمون مواجه می‌شیم که ممکنه برای بیرون اومدن از این حالت‌ها دست به چنین کارهایی بزنیم.

خودم هم به اون اعتقاد ماوراییه "نیاز دارم" برا کارام. ۱۵ سالی هست این جمله ی رالف والدو امرسون بکگراند لپتاپمه

Once you maka a decision, the universe conspires to make it happen.

حالم با این جمله خیلی خوبه. فکر کردن به اینکه کائنات دست به دست هم میدن کار من راه بیفته جذابه. ولی خوب ته ذهنم میدونم صرفا یه جمله انگیزشیه و میشه گفت قلبا به انرژی ماورا اعتقادی ندارم.

پاسخ:
در همین حد که روی روحیه‌ت اثر مثبت می‌ذاره خوبه.

تا بخش پرسشهای مطرح شده خوندم و متن گزارش نشست برام سنگین بود نتونستم دنبالش کنم. رشته م مهندسی بوده متاسفانه نامانوسه برام بیشتر کلمات گزارش.

خودم قبلا مذهبی بودم. تا اینکه این روزا شنیدم میگن آدمیزاد برا تحمل رنج دنیا و رهایی از پوچی به یه قدرت ابدی به نام خدا نیاز داشته و باقی ماجرا که اینجا جای بحثش نیست.

الان در حال کلنجار با این عقایدم. دین و فال الان برام یه سمتن و عجیبه برام که متخصصین دینی با مقوله ی فال در ستیزن. ولی خوب در مورد چنین انرژیهای فراتر از ماده مثل فال و ... خودم الان ۹۹ درصد مطمئنم اگر دین زاییده ی فکر بشر نباشه برای گریز از رنج و پایبندی به اخلاق، فال دیگه قطعا زاییده ی فکر بشره برای کمک روحی در مواقع استیصال و درماندگی.

البته بگم اینو که فالی که مرتبط با نجوم و ستارگان باشه رو رد نمیکنم صحتشو. خودم بشدت به طالع بینی مبتنی بر علم نجوم اعتقاد دارم. چون میبینم پرتقال هر زمستون ثمره میده و گیلاس هر بهار. و خوب زمان یه مفهوم کاملا نسبیه تو نجوم و این تغییر وضعیت وقتی رو حال درختا اثر میذاره، چرا رو حال و سرنوشت و ثمره ی آدما اثر نذاره؟ :)

وقتی دانشجو بودم تو دانشگاهمون خبر رسید علوم پایه ی دانشگاهای غرب دارن رو اثبات زندگی جاودانه در سیاه چاله کار میکنن. یا چمیدونم دانشگاه Yale تو پزشکی ثابت کرده رژیم کتوژنیک (مشابه روزه) برا بدن موشها مفید بوده. علم با همه ضعفش داره همگام با پیشرفتش، یه بخشهایی از دین و انرژیها و ... رو اثبات میکنه ها. یه روز ممکنه تمام اونچه دین یا ماورا ادعا میکنن اثبات بشه و پرده برا همه بر بیفته. ولی خوب فعلا من شخصا ترجیح میدم چهارچنگولی به علم ناقص بشر بچسبم. عملکرد دانشمندای زمین اخلاقیتره نسبت به متخصصین انرژی ماورا یا متخصصین دینی. از نظر من.

پاسخ:
خیلی ممنونم از نظرت و سپاس از تو که تا جایی که در توانت بود متن گزارش رو خوندی. 
واقعیت اینه که جواب خیلی چیزا هنوز در علم و عقل بشر و عالم ماده نیست و برای همینه که دین و اعتقاد به ماوراء هنوز بر قوت خودشون باقی هستن. هرچند که نسبت به گذشته تغییراتی در مناسکشون ایجاد شده باشه. درواقع این‌ها یه جور خلأ رو دارن پر می‌کنن.
نظر من هم اینه که بهتره به همین عالم ماده بپردازیم و بیش از حد غرق در ماوراء نشیم. چون واقعا دانشش رو نداریم و کسانی هم که ادعا می‌کنن دانشش رو دارن معلوم نیست راست می‌گن یا دارن کلاهبرداری می‌کنن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی