آمَد و شُد

آمَد و شُد

علاقه‌مند به علوم اجتماعی، هنرهای تجسمی، فلسفه و ادبیات.
ساکن تهران و سرگردان در سایر سرزمین‌ها.
در تلاش برای دیدن و شنیدن هرچه بیشتر.

موهای بدن

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۱۹ ب.ظ

چی شد که موهای بدن به مرور زمان تبدیل به "موهای زائد" شد؟ چی شد که تدابیر مختلفی برای حذفش اندیشیده شد؟ جوری که من و امثال من هر ماه مبلغی رو تقدیم مراکزی که کار لیزر انجام می‌دن می‌کنیم تا لطف کنن و این موهای ناخواسته و مزاحم رو برامون ریشه‌کن کنن.

چی شد که بدن بی‌مو برای زن "زیبا و پسندیده" شد و پرمویی نشانی از "زشتی و کثیفی"؟ 

مصادیق و معیارهای زیبایی و دلپذیری که امروز می‌بینیم و بهش عادت کردیم از ازل و اول اینطور نبودن و تا ابد و آخر هم اینطور نخواهند بود.

دور از ذهن نیست که روزی از راه برسه که به کاشت مجدد آن "موهای زائد" اقدام کنیم چرا که دیگه "موهای زائد" قلمداد نمی‌شه و به عنوان یک نعمت و دارایی دلنشین بهش نگاه می‌‌شه که هر زنی باید اون رو داشته باشه.

چیزی که امروز زیبا می‌بینی و می‌پنداریش فردا زیبا نیست. زیبایی مثل هر چیز دیگری موقتی و از بین رونده‌س، نه فقط خودِ اون چیز زیبا، بلکه معیارها و خط‌کش‌هایی که اون چیز رو "زیبا" در نظر می‌گیرن هم زوال پذیر و نابود شونده هستن که در نهایت با معیارها و خط‌کش‌های جدیدی جایگزین می‌شن و این روند همینطور ادامه داره.

حدیث ملاحسینی 

نظرات  (۶)

با تشکر از شما اجازه دارم این مطلب شمارو توی سایتم استفاده کنم؟

پاسخ:
سلام. بله حتما. باعث خوشحالیه.

تصاویر و مشخصن تصاویری که از دوربین‌های عکاسی پدید اومد شیوه‌ی نگاه به خودمون را تغییر دادند. و این عجین شد با انقلاب صنعتی و توسعه‌بازی‌های سرمایه‌دارها. دوربین، در عصر بازتولید مکانیکی، وسیله‌ای شد که نوع دیگه‌ای از «دیدن» پدید بیاد: نوعی دیدن لذت‌گرا و البته مصرف‌گرا. در این بین، بدن زن بود که بیشتر از هر چیزی مصرف شد: سرمایه‌داری با تمام توان دست به کالایی سازی جزءبه‌جزءاندام زن کرد: مسابقات زنان زیبای سال به راه افتاد؛ سگ هاری به نام هالیوود روزانه و ساعت به ساعت معیارهای «زیبایی» زنان رو کاملن زیر پوستی و روان‌شناسانه مشخص کرد؛ مجلات مُد و فشن در اروپا و آمریکا به راه افتاد: کارخانه‌های تولید انبوه زیبایی؛ و زن خلاصه شد در بدنش. و این همه، صنعت-فرهنگ شد برای فروش بیشتر و مصرف بیشتر.

در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که هر نشانه‌ای از تمدن، نشانه‌ای از بربریته.

پاسخ:
روندی بس احمقانه‌س. اما خوشبختانه توی فضای مجازی آدمایی پیشرو شدن و با نشون دادن پوست پر از لک و جوش و اندام چاقشون و... این معیارهای فرمایشی و مزخرف رو شکستن.

آخ حرف دل...همیشه بهش فکر کردم. همونجور که برای مردان عادیه (حتی نشانه مردانگیه) برای زنان هم باید عادی باشه. اگر قرار بود «زائد» باشه که اصلا بدون مو آفریده می شدیم. از بس از همون لحظه بلوغ تو ذهن ادما کاشته شده، پذیرفتن اینجور مسائل هم سخته. یه سری معیار ثابت واسه زیبایی دارن. و هر جور خودشون میخوان تعریفش میکنن.

در جواب کامنت های پیشبینی شده: بحث آراستگی جداست!

پاسخ:
مادر بزرگ مادرم می‌گفت ما جوون بودیم جوراب بلند نازک می‌پوشیدیم و موهای پامون پیچ می‌خورد زیر جوراب و به نظرمون جلوه قشنگی داشت. معیارهای زیبایی در طول زمان تغییر می‌کنه.

مسئله معیار و خط کشی که جامعه برای ما میذاره نیست مسئله اینه که تمام افراد جامعه اعم از مرد و زن فکر میکنن معیار درست همون معیاره. انقدر که صنعت های مختلف از این قضیه سود میبرن که واقعا به یه اصل تبدیل شده بعد این اصل گذاری واقعا چیزی جز افسردگی، بدن نکوهی و خود زشت پنداری و اختلالات تغذیه ای نداشته :) 

پاسخ:
جوری اون معیارها رو ارائه می‌دن که باور می‌کنی درست و ازلی و ابدیه. 
کمتر کسی هم جسارت فکر کردن و واکاوی داره.

@... ...

دوست فمینیستی داشتم که موهای یک دستش رو نمی‌زد به نشانه‌ی اعتراض به همین اجبار. باقی رفقام تعجب می‌کردن که این فمینیست‌بازی‌ها چیه و زدن موی بدن، نشونه‌ی تمیزی و پاکیزگیه. خیلی‌هامون باور داریم که نشونه‌ی پاکیزگی و زیباییه اما اگه «زشتی» رو برای ذهن دوباره تعریف کنیم، کم کم برامون عادی و حتی زیبا نمی‌شه؟

پاسخ:
هر مفهومی رو اگر دوباره تعریف کنیم و درش تجدید نظر کنیم قطعا با تعریف فعلیش خیلی فرق خواهد کرد.

موافقِ موافق!

با خیلی ها در این مورد صحبت کرده ام ولی گوش کسی بدهکار نیست.خیلی هم بد با من برخورد می کنند.همیشه می گویم یک اجبار وحشتناک است.مثل اجبار استفاده از لوازم ارایشی

پاسخ:
سایه‌ی اجبار و فشار در کوچکترین ابعاد زندگی ما وجود داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی